Miért elkerülhetetlen az ellátási lánc digitalizációja
Miért elkerülhetetlen az ellátási lánc digitalizációja
Az elmúlt években sok vállalat digitalizálta folyamatait. Ez ugyan egyszerűbbé és gyorsabbá is teszi a belső működést, ugyanakkor gyakran szigetszerű állapothoz vezet. Az ilyen digitalizáció félsiker, hiszen nem teremt egységes vállalati rendszert és nem segíti elő a beszállítókkal és a partnerekkel való együttműködést sem. Szerencsére egyre többen ismerik fel, hogy a teljes ellátási lánc digitalizációja elkerülhetetlen.
A rámpánál megszakad az ellátási lánc
A szállítmányozók, a fuvarozók és raktári munkatársak közti kommunikációs zavar leggyakrabban a rámpánál, az áruk átadásánál jelentkezik. Hiába rendelkezik valamennyi szereplő valamilyen digitális rendszerrel, ha azok más-más “nyelvet” beszélnek, nem képesek egymással kommunikálni. Ilyen helyzetben nincs más megoldás, mint az adatok manuális leolvasása az egyik rendszerből és rögzítése a másikban. Ez a folyamat azonban időigényes és nagy a hibalehetőség is.
Az Ipar 4.0 és az ellátási láncok digitalizációja
Az Ipar 4.0 egyik fő célja a töredezett digitális rendszerek felszámolása és a teljes folyamatokat átfogó digitális megoldások megvalósítása. Ha a teljes ellátási láncokat vizsgáljuk, jól látható, hogy a termékfejlesztéstől a gyárátáson, a marketingen, a disztribúción át egészen a vevőig jórészt önálló, zárt silók működnek. A teljes ellátási lánc digitalizációja révén ledőlnének a silók közti válaszfalak és teljesen integrált ökoszisztéma valósulna meg. Ez a nyersanyagok beszállítóitól az árukat megrendelő vevőkig minden szereplőre kiterjed.
Az ellátási rendszer átfogó digitalizációja
Természetesen nem várható el, hogy a cégek az ellátási lánc digitalizációja érdekében hirtelen eldobják eddigi rendszereiket. Egy ilyen, átfogó digitalizáció sokkal inkább a meglévő rendszerek integrációján alapul. Ennek során számos kulcstechnológiát kell figyelembe venni. Néhány példa:
- integrált tervező- és végrehajtó rendszerek,
- logisztikai rendszerek,
- okos beszerzési rendszerek,
- raktári rendszerek,
- alkatrészmenedzsment,
- fejlett elemzési rendszerek.
A létrejövő egységes digitális rendszer nemcsak azt teszi lehetővé a cégeknek, hogy gyosan reagáljanak a disztribúció igényeire, de segítségével képesek modellezni is azt, megválaszolni a “mi van-ha…” típusú kérdéseket is.
Főszerepben az interfészek
Ahhoz, hogy a beszállítók, partnerek szoftverei (vagy a vállalaton belül működő különböző szoftverek) között együttműködés valósulhasson meg, megfelelő interfészekre, úgynevezett API-kra van szükség. Ahhoz azonban, hogy ezeket használni lehessen, előzőleg tisztázni kell a továbbítandó adatok körét. (Ha nem elégséges az adatmennyiség, nem fog működni a hálózat, ha viszont túl sok az adat, feleslegesen bonyolítjuk a feladatot.)
A megfelelő interfész és annak helyes beállítása biztosítja, hogy a különböző rendszerek észrevétlenül minden beavatkozás nélkül tudjanak együttműködni.
Összegzés
Az ellátási lánc digitalizációja révén a cég költséghatékonyan és a korábbinál lényegesen rugalmasabb képes kezelni folyamatait. Mindehhez az EDITEL az igényfelméréstől, a tervezésen át a megvalósításig minden lépésben a partnere lesz. Az ellátási lánc digitalizációja, ami az integrált e-számlázásra, az elektronikus archiválásra és a wokflow managementre is kiterjed, helyi- vagy kiszervezett szolgáltatásként is megvalósítható.