A honlap böngészésével elfogadja a cookie-k használatát. Tovább információért, kattintson ide!

Mi az EDI?

EDI – Innováció hagyománnyal összekötve

Az elektronikus adatcsere (Electronic Data Interchange - EDI) már 30 éve gondoskodik az ellátási lánc folyamatainak optimalizálásáról. A technológia folyamatosan fejlődik és ez a folyamat továbbra is tart. Ma már az EDI az alapja az innovációt követő vállalatoknak, így megvalósulhat az üzleti folyamatok hatékony és hosszútávú optimalizációja vállalatot, ágazatot és országokat átívelően.

További információk az EDI-vel kapcsolatosan

Elektronikus adatcserén struktúrált üzleti adatok (megrendelés, szállítólevél, számla, stb.) automatikus átvitelét értjük vállalati számítógépes rendszerek között. Az EDI tematikusan az eCommerce és az eBusiness területébe tartozik. Az EDI legfontosabb ismertetőjegye az adatcsere integrációja, amely révén a folyamat nélkülöz mindennemű manuális beavatkozást, jelentős előnyökhöz juttatva ezzel a felhasználót. Az EDI alkalmazható a gyártó és kereskedő közötti rendelési információk cseréjére, csak úgy, mint a számlázás területén. Ebben az esetben az elektronikus számlák valós időben kerülnek feladásra, azonnal ellenőrizhetők és feldolgozhatók.

Ezen kívül további üzleti folyamatok esetén is alkalmas az EDI használata, mint például a törzsadatok kezelése, szállítási megbízás kiküldése a szállító felé, árukkal kapcsolatos dokumentumok kiállítása, vagy a fizetési megbízások teljesítése.

Annak érdekében, hogy a különböző ágazatban és országban tevékenykedő kisebb és nagyobb vállalatok közötti adatcsere megvalósuljon, függetlenül az alkalmazott adattípustól és a rendelkezésre álló kommunikációs csatornától, a standard üzenettípusok használata nagy szerepet játszik. Ide tartoznak például a GS1 EANCOM® ill. UN/EDIFACT adatformátumok, emellett identifikációs szabványok, mint például a GLN, GTIN, SSCC, stb.

Alap szállítási lánc folyamat
Alap szállítási lánc folyamat

Az EDI használatával vállalata különböző előnyökben részesül: 

Költségmegtakarítás:

  • Nyomtatással és postázással kapcsolatos papírfelhasználás elkerülése
  • Manuális munkafolyamatok / adatkezelés megszünése
  • Folyamat automatizálás
  • Biztonságos beruházás a szabványosított technológiának köszönhetően

Hatékonyságnövelés:

  • Információk valós időben történő cseréje, ezáltal gyorsabb feldolgozási idő
  • Pontosabb adatok, manuális adatbevitelből adódó hibák elkerülése
  • Tranzakciók nyomonkövethetősége ill. ellenőrzése
  • Egy kommunikációs csatorna használata

Vállalati folyamatok optimalizálása:

  • Hatékonyabb együttműködés az üzleti partnerekkel
  • Átláthatóság a folyamatos információáramlásnak köszönhetően
  • Megbízható információk eredményeként jobb termelési tervezés, raktár optimalizálás, gyors reakcióidő

Nemzetközi tanulmányok kimutatták, hogy az EDI használatával a rendeléstől a számlázásig tartó folyamatot illetően 51 euróig terjedő megtakarítással lehet számolni.

Annak érdekében, hogy az üzleti folyamatait az EDI révén optimalizálni tudja, rendkívül fontos még a bevezetési projektet megelőzően a technológiai előfeltételek és a vállalati igények részletes vizsgálata. Az alábbi útmutató 8 lépésben vezeti be Önt az elektronikus adatcsere sikeres alkalmazásába. 

1. Üzleti folyamatok elemzése
Minél hamarabb lépjen kapcsolatba az EDI partnerével. Az első megbeszélés alkalmával a következő kérdésekre kell választ kapnia:

  • Mely üzleti folyamatokat kívánja az EDI-vel támogatni? (pl.: rendelési, szállítási, számlázási folyamatok)
  • Mennyire becsüli a kicserélendő üzleti adatok számát?
  • Rendelkezik-e a cég árugazdálkodási (vagy EPR) rendszere adatcserére alkalmas interfésszel?

Az adatcserét tervező üzleti partnereknek meg kell egyezniük a szükséges technikai előfeltételekben. Ezek az információk és a teljes keretmegállapodás rögzíthető egy EDI szerződésben.

2. Találja meg a megfelelő EDI megoldást
A válallat méretéhez, infrastruktúrájához és számlavolumenéhez megfelelően különböző EDI megoldások állnak rendelkezésre.

Kisebb számlavolumennel rendelkező kis- és középvállatoknak a Web EDI portál a legideálisabb, mellyel gyorsan és költséghatékonyan léphetnek be az EDI világába. Nagyobb vállalatok számára azok az EDI megoldások megfelelőek, amellyel az adatintegráció a cég árugazdálkodási rendszerében megvalósítható. További információt talál ezzel kapcsolatban honlapunkon az EDI Kommunikáció és EDI Integráció menüben.

Az EDITEL tapasztalt csapata az Ön rendelkezésére áll a vállalata számára megfelelő EDI megoldás kiválasztásában.

3. Regisztráljon felhasználóként az eXite® Business Integration Network-ön
Az eXite® EDI platformot jelenleg több, mint 15.000 vállalat használja. Az eXite®-tal szinte minden elektronikus adatcserét alkalmazó vállalatot elér az egész világon.

eXite® regisztráció

4. Szinkronizálja törzsadatait az üzleti partnereivel
A projekt kezdetekor szükséges terméktörzsadatainak (GTIN - Global Trade Item Number, GLN - Global Location Number, …) szinkronizációja az üzleti partnere adataival. Elengedhetetlen, hogy mindkét fél azonos adatállománnyal (cikkszám, árumegnevezés, stb.) rendelkezzen.

5. Ellenőrizze az üzeneteit és kezdje el a tesztelést
Mielőtt még megkezdené az elektronikus adatcserét, ajánljuk, hogy küldje el az első üzenetét e-mailben az EDITEL-nek ellenőrzés céljából. Ha a teszt sikeres, állapodjon meg a kereskedelmi partnerével egy tesztidőszakban, hogy még az éles üzem előtt kiderüljenek az esetleges hiányosságok.

6. Kezdje el az elektronikus adatcserét
Ha a tesztüzem sikeresen megtörtént, akkor már nem áll semmi az adatcsere alkalmazásának útjában.

Az EDI alkalmazási területe az árubeszerzés. Ebbe beletartoznak többek között a rendelési, szállítási, és számlázási folyamatok, melyek során a következő üzeneteket alkalmazzák:

  • Rendelés (ORDERS)
  • Szállítólevél (DESADV)
  • Áruátvételi értesítés (RECADV)
  • Számla (INVOIC)

Ezek az alapeljárások kiegészíthetőek további üzleti folyamatokkal (pl. az alábbi területeken: értékesítési management, raktárüzemeltetés, banki megbízások, stb.). Ezáltal az automatizálás fokát tovább lehet növelni a vállalaton belül:

  • Rendelési visszaigazolás (ORDRSP)
  • Rendelési módosítás (ORDCHG)
  • Raktárkészlet jelentés (INVRPT)
  • Értékesítési riport (SLSRPT)
  • Visszaküldési értesítés (RETANN)
  • Ár/értékesítési katalógus (PRICAT)
  • Kereskedelmi vita (COMDIS)
  • Többszörös fizetési rendelvény (PAYMUL)
  • Többszörös jóváírási értesítés (CREMUL)
  • Alkalmazási hiba és visszaigazolás üzenete (APERAK)
  • Szintaktikai és szolgáltatás jelentés (CONTRL)
  • … és így tovább