+ 36 / 23 / 504 – 845
MŰSZAKI TÁMOGATÁS -849
EDI TANÁCSADÁS -847
Ajánlatkérés

Az EDI múltja és jövője

Elektronikus adatfeldolgozás, adatbevitel laptopon: az EDI meghatározó szerepet játszik a vállalatok működésében

Egyre többen választják az elektronikus adatcserét

Ha egy cégnek nincsenek beszállítói és csak egyetlen vevője van, akkor postagalamb használatával is történhet az adatcsere. A cégek többsége azonban több beszállítóval és sok vevővel rendelkezik. Vegyünk például egy autógyártót. Rengeteg kisebb nagyobb beszállítóval dolgozik, a kész autókat pedig ún. dealereken keresztül értékesíti (ezek egy részét közvetlenül ellenőrzi, mások tőle függetlenek.) Képzeljük el azt a rengeteg megrendelést, visszaigazolást, számlát, teljesítési igazolást, amit egy ilyen üzlet generál!

Az üzleti folyamatok egyre bonyolultabbak, az ellátási láncok egyre összetettebbek. Érthető tehát, hogy óriási szükség van ezek automatizálására. Az EDI (Electronic Data Interchange), vagyis az elektronikus adatcsere ugyan nincs annyira a figyelem középpontjában, mint például a Big Data vagy a robotizáció, de az érintettek pontosan tudják, hogy a pénzügyi folyamatok és az ellátási láncok digitalizálása meghatározza a jövőnket. Az elektronikus adatcsere-piac növekedési üteme jelenleg megközelíti az évi 10 százalékot. A becslések szerint 2027-re a koronavírus-járvány és a jelenlegi recesszió miatti visszaesések ellenére is meghaladja majd a 49 milliárd dollárt.

Elektronikus adatcsere a 60-as években

Sokan hajlamosak azt gondolni, hogy az elektronikus adatcsere a számítógépek és az internet elterjedésének köszönhető. Valójában már a ‘60-as években megszületett a mai EDI őse. Talán nem meglepő, hogy éppen az amerikai hadsereg számára fejlesztettek ki egy rendszert, ami lehetővé tette az elektronikus kommunikációt a hadsereg és beszállítói között.

A korai próbálkozás ellenére az EDI széleskörű elterjedése csak a ‘90-es években indult el. Ehhez az ellátási láncok integrációja adott nagy lökést. Itt a hagyományos, postai kommunikáció már nem működött, szükség volt valami hatékonyabbra. Az EDI már az internet elterjedése előtt lehetővé tette a vállalatok számára a távoli elektronikus kommunikációt, ezzel nagy lökést adva a globalizációnak is.

Ezért választották a “pionírok” is az elektronikus adatcserét

Nem kellett sokáig várni, hogy a legismertebb vállalatok is bevezessék az EDI-t. Mások mellett olyan óriásvállalatok, mint a Walmart, a Volkswagen, vagy a Scania is felismerték az elektronikus adatcsere előnyeit:

  • Alacsonyabb működési költségek
  • Fokozott átláthatóság és biztonság
  • Gyorsabb és egyszerűbb kommunikáció
  • A manuális folyamatok kiiktatása

Egyféle cél – többfajta megvalósítás

A kezdeti elektronikus adatkommunikáció lényegében a két fél közötti megegyezésen, az azonos szoftver használatán alapult. Idővel néhány szabvány megerősödött, szélesebb körben használatossá vált. Európában leginkább az EDIFACT terjedt el, míg az Egyesül Államokban az ANSI ASC X12. Az autóiparban széles körben ismert szabvány a VDA – ezt használja a legtöbb német autógyár, ugyanakkor az EDIFACT is elfogadott az iparágban.

A cél az egységes EDI

Az elektronikus adatcsere mint szolgáltatás sokban hasonlít egy tolmács szerepéhez, hiszen segíti a különböző rendszerek egymás közötti kommunikációját azáltal, hogy az általuk használt formátumokat a másik rendszer számára értelmezhetővé teszi.

Az EDI rendszerek célja ma is az, ami a létrehozásuk idején: egyszerű, szabványosított adatcsere. Az EDITEL leveszi ügyfelei válláról a terhet azáltal, hogy komolyabb infrastruktúra kiépítésének szükségessége nélkül lehetővé teszi az egyszerű üzleti kommunikációt partnereikkel – és ezen mindkét fél nyer.

Symbolic image copyright: Free Content License from Canva

Kérjük, aktiválja a cookie-kat a böngésző beállításaiban, hogy a weboldal teljes tartalmát el tudja érni.
Jelenleg elavult böngészőt használ, mely biztonsági hiányosságokhoz és csökkentett felhasználói élményhez vezethet.
Hogyan frissítheti egyszerűen böngészőjét.