A honlap böngészésével elfogadja a cookie-k használatát. Tovább információért, kattintson ide!

Hírek

18.04.2011

Folytatódik az EDI konszolidáció a SPAR-nál

Ami a kassza az értékesítésnek, az az EDI az árubeszerzésnek. Az EDI egyre maghatározóbb szerepének köszönhetően a kereskedelmi vállalatok körében jelentősen nőtt az alkalmazók száma. EDI nélkül ma már üresen maradnának a polcok. A SPAR csoport ennek érdekében folyamatosan adaptálta az EDI infrastruktúráját, majd 2008-ban létrehozott egy EDI kompetencia központot Salzburgban, melynek feladata, hogy az eXite® hálózat segítségével a SPAR csoport teljeskörű partner integrációját megvalósítsa.

A SPAR már a ’90-es évek elején felismerte a kedvező kilátásokat, ami a szomszédos országokba történő terjeszkedést illeti. Ezt követően megalapította az Austria SPAR International AG-t (ASPIAG, widnaui székhellyel, Svájcban), azzal a céllal, hogy önnáló regionális szervezeteket építsen ki. Ma a SPAR Ausztria-csoport egy közép-európai kereskedelmi konszern, amely Magyarországon, Csehországban, Északkelet-Olaszországban, Szlovéniában és Horvátországban is sikeresen működik.

Erőteljes növekedés
Mivel az előbbi országokban bekövetkezett terjeszkedés miatt a beszállítokkal jelentősen megnőtt az adatcsereforgalom, előtérbe került az igény a logisztikai ciklus folyamatainak következetes, elektronikus leképezésére. „Ezzel a fejlesztéssel új kihivások elé kerültek az eddig országspecifikus és decentralizált EDI alkamazások. A gyorsaság, a megbízhatóság és az adatminőség csak néhány volt egy többdimenziós, nemzetközi EDI környezet központi követelményei közül, amelynek a SPAR-IT fejlesztését követően meg kellett felelnie.” Így irja le Andreas Kranabitl, a nemzetközi SPAR-IT vezetője az akkori helyzetet. „A több különböző, működésben lévő megoldás miatt nehéz volt a konszolidált megközelítés véghezvitele és a költségstruktúra sem volt elég átlátható.”

Az EDI kompetencia központ megalapítása
Ezen okok miatt döntött úgy a SPAR, hogy létrehoz egy EDI kompetencia központot Salzburgban és bevezet egy teljesen új nemzetközi EDI megoldást, amely proaktív módon biztosítja a szükséges szolgáltatási szintet az egyes SPAR országoknak, ezenkívül javítja a hatékonyságot a lebonyolítás és a költségek terén. Az új EDI kompetencia központ a SPAR IT-n belül Mag. Hermann Hadner vezetése alatt az ügyviteli rendszer részleghez került. A megalapítás óta az EDI sikertényezővé nőtte ki magát a SPAR-IT-ben, így kiterjesztése folyamatos a SPAR csoporton belül.

Professzionális EDI
A fejlesztés 2008-ban kezdődött párhuzamosan, két egymástól független helyszínen üzemelő EDI szerverrel. A párhuzamosságnak hála egyrészt megvalósul a kívánt hibamentesség, másrészt elérhetővé válik a változtatható és mérhető sebesség tényező az EDI-alkalmazásokra vonatkozóan. Ebben az esetben az egyik csomópont hibája észrevétlen marad a felhasználó számára, mivel ilyenkor minden műveletet azonnal átvesz a második csomópont. Azért létezik „csak” egy backup megoldás helyett két éles szolgáltató központ, hogy vészhelyzet esetén tartalékként működésbe lépjen. A szolgáltatás alapját egy Java alapú EAI eszköz „Sun Java CAPS” képezi, amely időközben a SPAR-nál nem csak EDI-re, hanem rendszerek közötti integrációra és adattovábbításra is használnak. Egy ezzel a termékkel kifejlesztett, moduláris felépítésű workflow koncepció lehetővé teszi az egyes rendszer összetevők variálható egyesítését, a routing, a konvertálás és a monitoring területén. Ez az eszköz jelentősen lerövidíti az újonnan kifejlesztett folyamatok telepítését, és az új felhasználói igények is gyorsabban beépíthetőek az éles működésbe. A megoldás másik fő összetevője egy innovatív EDI-workbench, amely beépítésre került az SAP-Retail főoldalára. Így a felhasználónak lehetősége van ERP környezetben, rendkívül egyszerűen, közvetlenül az SAP-ben áttekintést kapni a teljes EDI adatátvitelről. A Transzferprotokollhoz és a különböző partnerüzenetekhez való hozzáférés, mind konvertálás előtt, és után is problémamentesen és könnyen megvalósítható. Ez teszi az „EDI-Cockpit”-et nélkülözhetetlen segítséggé a mindennapos üzleti folyamatok monitorozásában.

Külső kapcsolatok az eXite®-on keresztül
A külső partner kapcsolatok kiépítését a már hosszú évek óta bizonyító partner, az EDITEL végzi. Az eXite® üzleti integrációs rendszer szolgál központi adatelosztóként; minden adat küldése és fogadása a külső partnerek felé nemzeti és nemzetközi szinten egyaránt ezen a csatornán keresztül valósul meg. Az EDITEL adatátvitelért felelő szoftvere az eXite®_Link kommunikál a postafiókkal, véghezviszi az adatátvitelt, és visszajuttatja a szükséges protokollokat az üzenetküldésnél. Ez a rendszerösszetevő is mindkét rendszeren párhuzamosan üzemel és kiszolgálja az országspecifikus gényeket.

A bevezetési folyamat első mérföldköve volt 2008-ban az egykori osztrák EDI megoldás áthelyezése az új platformra. Fél éven belül minden létező alklamazás és formátum sikeresen áthelyezésre került a megadott határidők figyelembevételével. „A külső partnereink a korábbival megegyező EANCOM-formátumban kapják meg az adatokat, és semmilyen negatív hatással nem volt rájuk a belső átállási folyamatunk. Az EDI alkalmazásaink a külső és belső folyamatokban a remélt mértékben javultak a sebesség, a válaszidő, a felhasználóbarát kezelés és a megbízhatóság tekintetében”, foglalta össze a projekt azonnali eredményeit Mag. Hermann Hadner EDI alkalmazásmenedzser. A bevezetés része volt Ausztriában a megmaradt EDI alkalmazások felváltása volt, az INTERSPAR egy leányvállalatánál a Maximarktnál. Ebben az esetben a SPAR belső professzionális eszközei vették át a korábban outsourcingban működő megoldást.

Nemzetközi EDI konszolidáció
Az osztrák projekt lezárását követően kezdődött a nemzetközi konszolidáció. A megoldás a SPAR Csehországnál került bevezetésre és felváltotta az addig használatos EDI alkalmazásokat. Az EDI kiterjesztés további lépése az EDI platform horvátországi és szlovéniai adaptációja volt. Jelenleg a SPAR Magyarországnál történő 2011-re tervezett kiterjesztés előkészületei zajlanak.

A véghezvitt projektek megmutták, hogy a nemzetközi EDI szabványok európai elterjedtsége nem felel meg a folyamatok optimális lebonyolítására. Egyes harmonizációs lépések a közelmúltban ugyan siekeresen végbementek Közép-Európában, de még mindig számos feladat maradt a GS1 és az ECR szabványosító törekvései számára. „A sikeresen lezárt migráció és újrabevezetés utólag is megerősíti a döntés helyességét a SPAR EDI részleg újjászervezését illetően. A központi, technikai EDI platform duális koncepciója, miszerint az adott országok szakértőihez lehet fordulni, kérések és problémák esetén ideális kombinációnak bizonyult a SPAR folyamatainak strukturálására, ugyanakkor megvalósult a központi kimenet a jövőbeli tevékenységekre az EDI-területén”, mondta a pozitív eredményekről Mag. Hadner.