Sie müssen Cookies in ihrem Browser aktivieren um diese Website/Applikation in vollem Umfang benutzen zu können.
Sie verwenden einen veralteten Browser mit möglichen Sicherheitsschwachstellen und können nicht alle Funktionen dieser Webseite nutzen.
Hier erfahren Sie, wie einfach Sie Ihren Browser aktualisieren können
+36 / 23 / 504 - 845
MŰSZAKI TÁMOGATÁS -849
EDI TANÁCSADÁS -847

Hírek

18.04.2011

Folytatódik az EDI konszolidáció a SPAR-nál

Ami a kassza az értékesítésnek, az az EDI az árubeszerzésnek. Az EDI egyre maghatározóbb szerepének köszönhetően a kereskedelmi vállalatok körében jelentősen nőtt az alkalmazók száma. EDI nélkül ma már üresen maradnának a polcok. A SPAR csoport ennek érdekében folyamatosan adaptálta az EDI infrastruktúráját, majd 2008-ban létrehozott egy EDI kompetencia központot Salzburgban, melynek feladata, hogy az eXite® hálózat segítségével a SPAR csoport teljeskörű partner integrációját megvalósítsa.

A SPAR már a ’90-es évek elején felismerte a kedvező kilátásokat, ami a szomszédos országokba történő terjeszkedést illeti. Ezt követően megalapította az Austria SPAR International AG-t (ASPIAG, widnaui székhellyel, Svájcban), azzal a céllal, hogy önnáló regionális szervezeteket építsen ki. Ma a SPAR Ausztria-csoport egy közép-európai kereskedelmi konszern, amely Magyarországon, Csehországban, Északkelet-Olaszországban, Szlovéniában és Horvátországban is sikeresen működik.

Erőteljes növekedés
Mivel az előbbi országokban bekövetkezett terjeszkedés miatt a beszállítokkal jelentősen megnőtt az adatcsereforgalom, előtérbe került az igény a logisztikai ciklus folyamatainak következetes, elektronikus leképezésére. „Ezzel a fejlesztéssel új kihivások elé kerültek az eddig országspecifikus és decentralizált EDI alkamazások. A gyorsaság, a megbízhatóság és az adatminőség csak néhány volt egy többdimenziós, nemzetközi EDI környezet központi követelményei közül, amelynek a SPAR-IT fejlesztését követően meg kellett felelnie.” Így irja le Andreas Kranabitl, a nemzetközi SPAR-IT vezetője az akkori helyzetet. „A több különböző, működésben lévő megoldás miatt nehéz volt a konszolidált megközelítés véghezvitele és a költségstruktúra sem volt elég átlátható.”

Az EDI kompetencia központ megalapítása
Ezen okok miatt döntött úgy a SPAR, hogy létrehoz egy EDI kompetencia központot Salzburgban és bevezet egy teljesen új nemzetközi EDI megoldást, amely proaktív módon biztosítja a szükséges szolgáltatási szintet az egyes SPAR országoknak, ezenkívül javítja a hatékonyságot a lebonyolítás és a költségek terén. Az új EDI kompetencia központ a SPAR IT-n belül Mag. Hermann Hadner vezetése alatt az ügyviteli rendszer részleghez került. A megalapítás óta az EDI sikertényezővé nőtte ki magát a SPAR-IT-ben, így kiterjesztése folyamatos a SPAR csoporton belül.

Professzionális EDI
A fejlesztés 2008-ban kezdődött párhuzamosan, két egymástól független helyszínen üzemelő EDI szerverrel. A párhuzamosságnak hála egyrészt megvalósul a kívánt hibamentesség, másrészt elérhetővé válik a változtatható és mérhető sebesség tényező az EDI-alkalmazásokra vonatkozóan. Ebben az esetben az egyik csomópont hibája észrevétlen marad a felhasználó számára, mivel ilyenkor minden műveletet azonnal átvesz a második csomópont. Azért létezik „csak” egy backup megoldás helyett két éles szolgáltató központ, hogy vészhelyzet esetén tartalékként működésbe lépjen. A szolgáltatás alapját egy Java alapú EAI eszköz „Sun Java CAPS” képezi, amely időközben a SPAR-nál nem csak EDI-re, hanem rendszerek közötti integrációra és adattovábbításra is használnak. Egy ezzel a termékkel kifejlesztett, moduláris felépítésű workflow koncepció lehetővé teszi az egyes rendszer összetevők variálható egyesítését, a routing, a konvertálás és a monitoring területén. Ez az eszköz jelentősen lerövidíti az újonnan kifejlesztett folyamatok telepítését, és az új felhasználói igények is gyorsabban beépíthetőek az éles működésbe. A megoldás másik fő összetevője egy innovatív EDI-workbench, amely beépítésre került az SAP-Retail főoldalára. Így a felhasználónak lehetősége van ERP környezetben, rendkívül egyszerűen, közvetlenül az SAP-ben áttekintést kapni a teljes EDI adatátvitelről. A Transzferprotokollhoz és a különböző partnerüzenetekhez való hozzáférés, mind konvertálás előtt, és után is problémamentesen és könnyen megvalósítható. Ez teszi az „EDI-Cockpit”-et nélkülözhetetlen segítséggé a mindennapos üzleti folyamatok monitorozásában.

Külső kapcsolatok az eXite®-on keresztül
A külső partner kapcsolatok kiépítését a már hosszú évek óta bizonyító partner, az EDITEL végzi. Az eXite® üzleti integrációs rendszer szolgál központi adatelosztóként; minden adat küldése és fogadása a külső partnerek felé nemzeti és nemzetközi szinten egyaránt ezen a csatornán keresztül valósul meg. Az EDITEL adatátvitelért felelő szoftvere az eXite®_Link kommunikál a postafiókkal, véghezviszi az adatátvitelt, és visszajuttatja a szükséges protokollokat az üzenetküldésnél. Ez a rendszerösszetevő is mindkét rendszeren párhuzamosan üzemel és kiszolgálja az országspecifikus gényeket.

A bevezetési folyamat első mérföldköve volt 2008-ban az egykori osztrák EDI megoldás áthelyezése az új platformra. Fél éven belül minden létező alklamazás és formátum sikeresen áthelyezésre került a megadott határidők figyelembevételével. „A külső partnereink a korábbival megegyező EANCOM-formátumban kapják meg az adatokat, és semmilyen negatív hatással nem volt rájuk a belső átállási folyamatunk. Az EDI alkalmazásaink a külső és belső folyamatokban a remélt mértékben javultak a sebesség, a válaszidő, a felhasználóbarát kezelés és a megbízhatóság tekintetében”, foglalta össze a projekt azonnali eredményeit Mag. Hermann Hadner EDI alkalmazásmenedzser. A bevezetés része volt Ausztriában a megmaradt EDI alkalmazások felváltása volt, az INTERSPAR egy leányvállalatánál a Maximarktnál. Ebben az esetben a SPAR belső professzionális eszközei vették át a korábban outsourcingban működő megoldást.

Nemzetközi EDI konszolidáció
Az osztrák projekt lezárását követően kezdődött a nemzetközi konszolidáció. A megoldás a SPAR Csehországnál került bevezetésre és felváltotta az addig használatos EDI alkalmazásokat. Az EDI kiterjesztés további lépése az EDI platform horvátországi és szlovéniai adaptációja volt. Jelenleg a SPAR Magyarországnál történő 2011-re tervezett kiterjesztés előkészületei zajlanak.

A véghezvitt projektek megmutták, hogy a nemzetközi EDI szabványok európai elterjedtsége nem felel meg a folyamatok optimális lebonyolítására. Egyes harmonizációs lépések a közelmúltban ugyan siekeresen végbementek Közép-Európában, de még mindig számos feladat maradt a GS1 és az ECR szabványosító törekvései számára. „A sikeresen lezárt migráció és újrabevezetés utólag is megerősíti a döntés helyességét a SPAR EDI részleg újjászervezését illetően. A központi, technikai EDI platform duális koncepciója, miszerint az adott országok szakértőihez lehet fordulni, kérések és problémák esetén ideális kombinációnak bizonyult a SPAR folyamatainak strukturálására, ugyanakkor megvalósult a központi kimenet a jövőbeli tevékenységekre az EDI-területén”, mondta a pozitív eredményekről Mag. Hadner.

EDITEL Partnerhálózat