+ 36 / 23 / 504 – 845
MŰSZAKI TÁMOGATÁS -849
EDI TANÁCSADÁS -847
Ajánlatkérés

EDI A KERESKEDELMI LOGISZTIKÁBAN

EDI a Kereskedelmi Logisztikában: növelje a hatékonyságot és csökkentse a költségeket 

A különböző beszállítók közötti interakciók és a napi szinten feldolgozandó hatalmas adatforgalom jelentős kihívásokat jelentenek a kereskedelmi logisztikában. Az Elektronikus Adatcsere (EDI) biztosítja, hogy a rendelésekben, szállítólevelekben és számlákban szereplő adatok a lehető leghatékonyabban feldolgozhatók legyenek.

Ebben a cikkben Richard Frey, az EDITEL szakértője bemutatja az EDI használatával elérhető költségmegtakarításokat, hogy mikor válik gazdaságilag észszerűvé egy integrált EDI megoldás, valamint, hogy az új technológiák, mint például a mesterséges intelligencia (AI) hogyan növelhetik tovább a kereskedelmi logisztika hatékonyságát. 

Milyen kihívásokkal néz szembe ma a kereskedelmi logisztika? 

A legnagyobb kihívások közé tartozik a napi szinten feldolgozandó hatalmas adatforgalom és a sok különböző szereplővel – nevezetesen a beszállítókkal – való koordináció. Néhány számadat ennek szemléltetésére: az Osztrák Statisztikai Hivatal adatai szerint csak Ausztriában több mint 4100 élelmiszer-gyártó működik. Egy tipikus szupermarket átlagosan közel 12 000 terméket kínál, míg a diszkontáruházak ennél kevesebbet, a teljes körű kiskereskedők pedig lényegesen többet.  

Még ha egy szupermarket csak az említett beszállítók töredékétől is kap árut, az adatfeldolgozással járó munka hatalmas. Emellett csúcsidőszakokban – mint például húsvét vagy karácsony – az előre nem látható mennyiségű áruigény is kihívást jelenthet. Az áruhiány elkerülése érdekében a gyártónak vagy a logisztikai cégnek minél hamarabb tudnia kell, ha egy termék kifogyóban van a boltban. Ez csak az üzleti partnerek együttműködésével és az információk valós idejű cseréjével lehetséges. 

Milyen szerepet játszik az EDI az adatok feldolgozásában? 

Az EDI, mint eszköz, biztosítja, hogy ez az interakció zökkenőmentesen működjön. Általában a kereskedelmi cégek és a gyártók elektronikus úton cserélik a logisztikai üzeneteket EDI-n keresztül. Ez hatalmas előnyökkel jár, például a beszállító azonnal reagálhat a rendelésre (ORDERS). Emellett a szállítólevelek (DESADV) elektronikus feldolgozása is jelentős szerepet játszik ebben a folyamatban: csak ezen üzenet révén garantálható az áruátvétel pontos tervezése és végrehajtása.  

Az EDI csökkenti az adminisztratív terheket, mivel az adatcsere automatizált, és az upstream rendszerekbe, mint például az árukezelés vagy az ERP (Enterprise Resource Planning), történő integráció hibák nélkül valósul meg. Tehát csökken a hibaarány, a folyamatok egyszerűsödnek és szabványosodnak. A lehetséges kézi bevitel a szükséges minimumra csökken. Mindez felgyorsítja a folyamatokat és végső soron növeli a hatékonyságot. 

Az EDITEL alaptevékenysége az adatok cseréjének automatizálása, beleértve a rendelések (ORDERS), szállítólevelek (DESADV) és számlák (INVOIC) adatait, valamint a szükséges folyamatok kiépítése. Az évek során számos ismert gyártó és kereskedelmi vállalattal való együttműködés révén átfogó ismereteket szereztünk ezekről a folyamatokról, és magas szintű megoldásorientált szakértelmet építettünk ki. 

Milyen jelenlegi fejlesztések járulhatnak hozzá a logisztikai folyamatok vagy a kapacitástervezés további javításához a jövőben? 

Az adatok digitális cseréje a beszállítók és a kiskereskedők között már most is általános gyakorlat, így az ERP rendszer riasztást ad, amikor egy termék kifogyóban van. A mesterséges intelligencián alapuló eszközök a jövőben még inkább hozzájárulnak majd a mennyiségek előzetes meghatározásának javításához. Különösen a korábban említett csúcsidőszakokban, amikor az igényelt áruk mennyiségét rendkívül nehéz megbecsülni, az MI jelentősen javíthatná az előrejelzéseket. 

Melyek a teljesen integrált folyamatok legnagyobb előnyei egy kereskedelmi vállalat ellátási láncában?  

A folyamatok automatizálása növeli a hatékonyságot az egész értéklánc mentén. Az EDI-támogatott ellátási lánc kézi beavatkozás nélkül működik, kiküszöbölve a lehetséges hibaforrásokat. Az integráció lehetővé teszi a zökkenőmentes együttműködést és javítja a kommunikációt az érintett üzleti partnerek között. Azoknak a vállalatoknak is, amelyek EDI-t szeretnének bevezetni, előzetesen meg kell vizsgálniuk a folyamataikat, hogy tiszta törzsadatokkal rendelkezzenek, ami tovább csökkenti a hibaforrásokat és végső soron növeli az ügyfélelégedettséget. 

Hogyan járulhat hozzá az EDI az ellátási lánc költségeinek csökkentéséhez?  

A potenciális költségmegtakarítás elsősorban a folyamatköltségekre összpontosít. Vegyünk példaként 32 raklap ital kiszállítását: a kézi árubevételezés öt-tíz percet venne igénybe. Az EDI-nek köszönhetően ennek az időnek a nagy része megtakarítható, és az árubevételezés kevesebb mint 2 percet vesz igénybe. Ez nem tűnik soknak, de 200-300 árubevételezés esetén ez akár 600 perc időmegtakarítást eredményezhet. Ha ezt 1 000 üzletre kiterjesztjük, ez 600 000 perc vagy 10 000 óra megtakarított időt jelent. 10 000 óra, amit a dolgozók az ügyfelek kiszolgálására fordíthatnak az eladási ponton, ahelyett, hogy az árubevételezéssel „pazarolnák” az idejüket. 

Mi a helyzet az átláthatósággal és így az adatok nyomon követhetőségével?  

Az ellátási láncba való betekintés egyre fontosabbá válik a jelenlegi jogi követelmények miatt (gondoljunk csak az Ellátási Lánc Törvényre és az Erdőirtás Direktívára). Emellett a fogyasztók egyre inkább érdeklődnek termékeik származása iránt. Ez azt jelenti, hogy az információknak a teljes ellátási lánc mentén elérhetőnek kell lenniük vagy azzal együtt kell járniuk. Ez a nyomon követhetőség garantált az anyavállalatunkkal, a GS1 Austria-val való együttműködés révén, amely különböző megoldásokat kínál a vállalat igényei szerint. 

Mekkora vállalatmérettől térül meg egy integrált EDI megoldás?  

Az alacsony rendelési mennyiséggel rendelkező vállalatok könnyen és költséghatékonyan csatlakoztathatók webEDI megoldásunkon keresztül, amelyhez csak internet-hozzáférés szükséges. Az integrált megoldás különösen akkor térül meg, ha rendszeres üzleti kapcsolat és nagyobb rendelési volumen áll fenn, de előfeltételezi, hogy a vállalat rendelkezzen ERP vagy árukezelési rendszerrel, amelybe az EDI megoldás integrálható.  

Ha szeretné megtudni, hogyan optimalizálhatja vállalata ellátási láncát az elektronikus adatcsere (EDI) segítségével, kollégáim és én szívesen válaszolunk kérdéseire. Kérjük, használja a jobb oldalon található kapcsolati űrlapot, hogy üzenetet küldjön nekünk. 

 

 

Szerző

Richard Frey

Business Development Manager

EDITEL Austria

Activate Cookies
Old Browser